Nu există în România o profesie mai sigură decât cea de cadru didactic: profesor, învățător, educator. Odată intrat în sistem, nu te mai poate scoate nimeni, indiferent de performanțele profesionale. Este ceea ce noi numim titularizare pe viață. Este, în opinia mea, unul dintre obstacolele îmbunătățirii, inovării și transformării sistemului de educație (știu că se vor supăra unii sindicaliști, dar știu și ei că am dreptate). Oricât de bine intenționați am fi, dacă nu există și un pic de teamă că dacă nu ești suficient de bun, îți vei pierde slujba, performanțele noastre vor rămâne la un nivel cel puțin discutabil. Tabloul se întregește cu așa numita avansare în carieră, prin obținerea gradelor didactice. Odată obținut gradul 1, și acesta pe viață, pe la 35 de ani, ai în față o viață profesională lipsită de orice amenințare legată de pierderea slujbei sau de diminuarea salariului, o viață profesională lipsită de orice provocare de învățare și creștere. Acest lucru ne dă nouă, profesorilor, o siguranță și o rezistență la schimbare greu de înțeles. Le poți înțelege doar dacă ești din sistem, pentru că, vrei, nu vrei, începi să te simți bine și, mai mult, să crezi că aceasta este normalitatea, deși…nu, nu este! Am trecut prin toate aceste faze, mărturisesc. De-a lungul timpului am avut câțiva miniștri care au încercat să zdruncine sistemul, cu decizii bune și necesare pentru o țară normală care crede că educația este motorul de dezvoltare și de bine colectiv. Chiar dacă au reușit implementarea unor măsuri necesare pentru îmbunătățirea educației din România, au fost huliți, blamați și, în final, am făcut ce am făcut și am revenit la ceea ce ne asigură confortul și siguranța postului pe viață. Atenție, nu vreau să spun că nu avem nevoie de siguranță și stabilitate. Spun doar că acestea nu pot fi păstrate cu prețul pe care îl plătesc elevii: inechitate, analfabetism funcțional, performanțe scăzute, lipsa perspectivei pentru o viață decentă.
Facebook: Liliana Romaniuc