laclasă.ro

Învățământul va fi dat peste cap

După fotbal, medicină și politică, toți românii se pricep la educație. Dacă propunerile unui partid politic sau batjocura de câteva decenii, numită “reformă”, pusă la cale de toată clasa politică mioritică, nu v-au impresionat, ideile de mai jos s-ar putea să reușească asta. Puse în practică, acestea vor da peste cap sistemul de învățământ. Vorbim de o reformă radicală. O fi bine, o fi rău, te lăsăm pe tine să te pronunți.

Coaliția pentru Dezvoltarea României

Coaliția pentru Dezvoltarea României, Grupul de lucru pentru Educație, a venit cu o serie de propuneri care vizează învățământul autohton. Acestea își propun să reformeze cam toate aspectele: intrarea în sistem, formarea continuă, notarea, admiterea le liceu etc. Unele propuneri sunt decente și de actualitate (introducerea profesorului asistent, introducerea în școli a cantinelor.), altele sunt destul de vagi și greu de pus în practică în limitele actualului buget.

CDR a analizat rata absenteismul elevilor și profesorilor, rezultatele examenelor de Evaluare Națională și BAC, analfabetismul funcţional, migrația și abandonul școlar, salarizarea din educație și atractivitatea profesiei de profesor. De asemnea, reprezentanții mediului de afaceri propun o serie de recomandări privind învățământul preuniversitar și învăţământul profesional, tehnic şi dual. (sursa: vezi finalul articolului)

Propuneri

Am preluat cele mai importante propuneri, nu neapărat pe cele mai generale. Documentul original poate fi lecturat integral aici.

Propuneri privind invatamantul preuniversitar cuprinse in raport:

  • Accent pus pe practică și stagii de lungă durată. Marirea numărului de ore de practică pedagogică de la 2 semestre cât este acum la 6 semestre – practica pe toată perioada școlarizării
  • Doi ani de stagiu ca profesor asistent. Profesorul asistent va lucra în clasa celor mai buni profesori din învățământ și va participa la toate activitățile acestora – de la orele de predare, la ședințele cu părinții excursii, comisii în școală etc.
  • Revizuirea criteriilor de acces și ieșire din profesie – meseria de profesor e prea valoroasă ca să nu avem oameni dedicați dezvoltării permanente a acestora, cum le arătăm că merită să fie aleși și dezvoltați – politică națională de susținere a profesiei de dascăli cu profesionisti – HR, coach, mentor etc.
  • Formarea continuă a profesorilor să cuprindă cel puțin 3 zile de formare continuă,oblicatorii, in fiecare an de profesie. Este necesar ca formarea să se reflecte și în activitatea de la clasă: o propunere ar fi ca acordarea creditelor să se facă în 2 etape: 1. absolvirea cursului în urma unui test de evaluare; 2. prezentarea unui proiect, a unor imagini, fotografii, inregistrari video pe parcursul a 3-6 luni care să demonstreze aplicarea la clasă, în practică a tehnicilor/metodelor discutate la curs
  • Din 3 în 3 ani profesorii participă la formări cu conținut pedagogic aferente ultimelor noutăți din domeniu
  • Evaluare pentru învățare – revizuirea sistemului de notare prin adoptarea unuia bazat pe feedback, creștere și motivare a elevilor. Nota e formata din 3 aspecte – academic (cunostinte), efort (abilitati) si comportament (atitudini), se propune eliminarea totală a notei la purtare.
  • Standardizarea notării, a evaluarii elevilor la clasă: care este nivelul minim de cunoștințe/competențe pe care trebuie să le aibă elevul pentru a trece clasa, la fiecare disciplină?
  • Eliminarea notei de la gimnaziu în calculul mediei de admitere – notele trebuie să reflecte nivelul real al elevului – analfabetismul funcțional trebuie depistat din timp, nu camuflat sub note nejustificate.
  • Accent mai mare pe rezolvarea de probleme, gândire critică, gândire creativă la clasă, dar și la examenele de evaluări naționale II, IV, VI, VIII.
  • Regândirea structurii anului școlar, a orarului copiilor și a vacantelor în funcție de necesitățile societății contemporane și a economiei (să susțină economia națională) – prelungirea cu cel puțin 4 săptămâni a anului școlar, vacanțe diferențiate pe zone geografice.
  • Regândirea spațiilor de învățare: clasa și școala să aibă spații plăcute copiilor, de lectură, pentru pasiuni, mici grădini, colțul pasionaților de știință și tehnologie, etc.
  • Introducerea în școli a cantinelor – aceste cantine pot servi drept laborator pentru clasele duale HORECA și pot funcționa în sistem catering pentru școlile care nu au spații de pregătire a hranei calde.
  • Programe remediale de vară – la finalul fiecărei clase în primar – test de evaluare a textului scris/citit/vorbit și cei care nu sunt la standard să intre în programul remedial – prevenție/ intervenție coerentă pentru literație.

Evaluarea profesorilor

  • Criterii clare de intrare în profesie, parcurgerea programului de formare inițială și selectarea vocațională a candidaților
  • Luarea în considerare mai ales a rezultatelor la clasă ale profesorilor în evaluarea acestora anuală
  • Criterii clare de ieșire din profesie a acelor profesori care nu se ridică la standardele de calitate ale profesiei
  • Toleranta 0 la furt/ copiat – formarea caracterelor

Documentul complet

Citește toate propunerele aici.

Te invităm în grupul Facebook “La clasă”. Aderă aici

Dă un Like paginii Facebook LA CLASĂ

https://www.facebook.com/coalitiapentrudezvoltarearomaniei/

2 COMMENTS

  1. Cateva observații:
    1.Nu știu ce înseamna HR,coach etc. Eu știu că sunt român și colegii mei sunt profesori, antrenori, maiștri, educatori, instructori etc. ;
    2.Cei care au redactat aceste propuneri sa demonstreze și posibilitatea realizarii acestor obiective in diferite zone pentru ca altfel sună a discriminare, urban versus rural.S-a demonstrat funcționalitatea acum cativa ani cand s-au desființat atatea școli, dupa ce au fost reconstruite după „standarde europene”;
    3.Asigurarea condițiilor de lucru pentru cadrele didactice obligate să rămână în școală timp de 8 ore sau mai mult.

  2. Nici sa nu va mirati de rezultatele slabe ale elevilor, atata timp cat posturile se ocupa pe vecie, adesea fara examen real de titularizare .Sa va dau exemplul unei foste invatatoare care a facut la distanta Litere .Se titularizase ca invatatoare , cu examen din aritmetica si ceva gramatica, cu nota 6 , Dar , conform legilor strambe a avut dreptul sa faca transfer pe post de romana .Si bineinteles ca a profitat de ocazie .Asa ca , FARA EXAMEN PROPRIU -ZIS DE SPECIALITATE A OBTINUT POST DE PROFESOR DE ROMANA :Apoi prin grija psd a devenit director de scoala . Bun ,iata ce facea la clasa .Daca avea ore intra in clasa si le spunea copiilor sa copieze “de aici pana aici “. Si ea se ducea in directiune pe internet , conversa pe messenger etc . Daca mai venea o data de doua ori la clasa era ok .La final tema acasa si gata ora .Fiind directoare la o scoala gimnaziala intr -un sat oarecare, nimeni nu o verifica .Inspectiile ,in general sunt anuntate . Asa ca atunci se pregatea .In rest bataie de joc .Notele date dupa spranceana . Cam asta se intampla in multe scoli , mai ales cand cadrele nu sunt trecute prin focul examenelor reale si nu sunt responsabilizate . Si nu e singurul caz .Cam tot asa se intampla si cu pensionabilii .Sunt obositi , poate bolnavi , si daca raman , o fac pt bani .Era un caz profesor de istorie care tot cam asa , “fa rezumatul lectiei ” ,iar el citea ziarul , se uita pe telefon la mesaje etc NU ESTE PRODUCTIVA TITULARIZAREA PE VIATA SI NICI OCUPAREA UNUI POST FARA EXAMEN EFECTIV DE TITULARIZARE . Legat de abandonul scolar , da, e un fenomen in continua crestere .De ce ? Multi copii , fie ca sunt foarte saraci ,fie ca familia nu da doi bani pe scoala ,pe care o vad ca pe o pierdere de vreme .In scoli ,in general , nu exista profesori itineranti ,si spun asta , fiindca multi copii sunt mai grei de cap ,inteleg mai greu si au nevoie de sprijin .Se zice ca profesorul de la clasa ar trebui sa -i ajute suplimentar .Daca acele ore nu se platesc ,fiti siguri ca nu se vor face ,ori se vor face de forma .Ar trebui ca ,macar la fiecare nivel de clasa sa existe un profesor itinerant care sa lucreze cu grupe mici de elevi si sa -i ajute sa inteleaga si ei cate ceva ., macar la materiile de baza .Dar asa ceva nu prea exista .Asa ca, multi copii se simt pur si simplu abandonati .Profesorul la clasa trebuie sa predea la nivelul cel mai inalt pentru copiii buni si foarte buni . Nu poate sa -i sacrifice pe acestia .De cei slabuti cat timp te poti ocupa ,in mod special ? 5 MINUTE maximum . Chiar daca le dai celorlalti munca independenta .Cei buni te vor solicita mereu .Si nu -i poti sacrifica .De aici necesitatea existentei profesorului itinerant in scoli . Consilier de cariera nu exista in scoli .Dirigintele eventual face o dezbatere doua pe aceasta tenma si cam atat . Desi s -ar gasi , nu exista psihologi in scoli .Cabinete de consiliere educationala exista doar la scolile mari , ca si cum doar acolo ar fi probleme . Si sunt atatea probleme ,in evolutia copiilor , atatea transformari , nu doar fizice cat si de comportament . Nu mai vorbesc de reactia teribilista a tinerilor fata de parinti si nu numai , nu mai vorbesc de posibilele influente negative venite din diverse directii , tendinta de a fuma, de a consuma droguri , alcool, buillingul .Se fac din cand in cand activitati educative pe aceste teme , dar ,in realitate tinerii nu sunt realmente consiliati si monitorizati pentru a nu cadea in hau .Si de multe ori cad iremediabil . Un psiholog i -ar putea sprijini , dar onor ministerul , inspectorii, directorii nu vad ,mai bine zis nu vor sa vada asta .Asa ca stau si baltesc in educatia de acum 100 de ani cu titularizari pe viata , fara a stimula concurenta ,competenta ,fara a educa realmente .Adesea se merge doar pe instructie .

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

15 − eight =