Învățământul va fi dat peste cap
După fotbal, medicină și politică, toți românii se pricep la educație. Dacă propunerile unui partid politic sau batjocura de câteva decenii, numită „reformă”, pusă la cale de toată clasa politică mioritică, nu v-au impresionat, ideile de mai jos s-ar putea să reușească asta. Puse în practică, acestea vor da peste cap sistemul de învățământ. Vorbim de o reformă radicală. O fi bine, o fi rău, te lăsăm pe tine să te pronunți.
Coaliția pentru Dezvoltarea României
Coaliția pentru Dezvoltarea României, Grupul de lucru pentru Educație, a venit cu o serie de propuneri care vizează învățământul autohton. Acestea își propun să reformeze cam toate aspectele: intrarea în sistem, formarea continuă, notarea, admiterea le liceu etc. Unele propuneri sunt decente și de actualitate (introducerea profesorului asistent, introducerea în școli a cantinelor.), altele sunt destul de vagi și greu de pus în practică în limitele actualului buget.
Propuneri
Am preluat cele mai importante propuneri, nu neapărat pe cele mai generale. Documentul original poate fi lecturat integral aici.
Propuneri privind invatamantul preuniversitar cuprinse in raport:
- Accent pus pe practică și stagii de lungă durată. Marirea numărului de ore de practică pedagogică de la 2 semestre cât este acum la 6 semestre – practica pe toată perioada școlarizării
- Doi ani de stagiu ca profesor asistent. Profesorul asistent va lucra în clasa celor mai buni profesori din învățământ și va participa la toate activitățile acestora – de la orele de predare, la ședințele cu părinții excursii, comisii în școală etc.
- Revizuirea criteriilor de acces și ieșire din profesie – meseria de profesor e prea valoroasă ca să nu avem oameni dedicați dezvoltării permanente a acestora, cum le arătăm că merită să fie aleși și dezvoltați – politică națională de susținere a profesiei de dascăli cu profesionisti – HR, coach, mentor etc.
- Formarea continuă a profesorilor să cuprindă cel puțin 3 zile de formare continuă,oblicatorii, in fiecare an de profesie. Este necesar ca formarea să se reflecte și în activitatea de la clasă: o propunere ar fi ca acordarea creditelor să se facă în 2 etape: 1. absolvirea cursului în urma unui test de evaluare; 2. prezentarea unui proiect, a unor imagini, fotografii, inregistrari video pe parcursul a 3-6 luni care să demonstreze aplicarea la clasă, în practică a tehnicilor/metodelor discutate la curs
- Din 3 în 3 ani profesorii participă la formări cu conținut pedagogic aferente ultimelor noutăți din domeniu
- Evaluare pentru învățare – revizuirea sistemului de notare prin adoptarea unuia bazat pe feedback, creștere și motivare a elevilor. Nota e formata din 3 aspecte – academic (cunostinte), efort (abilitati) si comportament (atitudini), se propune eliminarea totală a notei la purtare.
- Standardizarea notării, a evaluarii elevilor la clasă: care este nivelul minim de cunoștințe/competențe pe care trebuie să le aibă elevul pentru a trece clasa, la fiecare disciplină?
- Eliminarea notei de la gimnaziu în calculul mediei de admitere – notele trebuie să reflecte nivelul real al elevului – analfabetismul funcțional trebuie depistat din timp, nu camuflat sub note nejustificate.
- Accent mai mare pe rezolvarea de probleme, gândire critică, gândire creativă la clasă, dar și la examenele de evaluări naționale II, IV, VI, VIII.
- Regândirea structurii anului școlar, a orarului copiilor și a vacantelor în funcție de necesitățile societății contemporane și a economiei (să susțină economia națională) – prelungirea cu cel puțin 4 săptămâni a anului școlar, vacanțe diferențiate pe zone geografice.
- Regândirea spațiilor de învățare: clasa și școala să aibă spații plăcute copiilor, de lectură, pentru pasiuni, mici grădini, colțul pasionaților de știință și tehnologie, etc.
- Introducerea în școli a cantinelor – aceste cantine pot servi drept laborator pentru clasele duale HORECA și pot funcționa în sistem catering pentru școlile care nu au spații de pregătire a hranei calde.
- Programe remediale de vară – la finalul fiecărei clase în primar – test de evaluare a textului scris/citit/vorbit și cei care nu sunt la standard să intre în programul remedial – prevenție/ intervenție coerentă pentru literație.
Evaluarea profesorilor
- Criterii clare de intrare în profesie, parcurgerea programului de formare inițială și selectarea vocațională a candidaților
- Luarea în considerare mai ales a rezultatelor la clasă ale profesorilor în evaluarea acestora anuală
- Criterii clare de ieșire din profesie a acelor profesori care nu se ridică la standardele de calitate ale profesiei
- Toleranta 0 la furt/ copiat – formarea caracterelor
Documentul complet
Citește toate propunerele aici.