laclasă.ro

Învățământul va fi dat peste cap

După fotbal, medicină și politică, toți românii se pricep la educație. Dacă propunerile unui partid politic sau batjocura de câteva decenii, numită “reformă”, pusă la cale de toată clasa politică mioritică, nu v-au impresionat, ideile de mai jos s-ar putea să reușească asta. Puse în practică, acestea vor da peste cap sistemul de învățământ. Vorbim de o reformă radicală. O fi bine, o fi rău, te lăsăm pe tine să te pronunți.

Coaliția pentru Dezvoltarea României

Coaliția pentru Dezvoltarea României, Grupul de lucru pentru Educație, a venit cu o serie de propuneri care vizează învățământul autohton. Acestea își propun să reformeze cam toate aspectele: intrarea în sistem, formarea continuă, notarea, admiterea le liceu etc. Unele propuneri sunt decente și de actualitate (introducerea profesorului asistent, introducerea în școli a cantinelor.), altele sunt destul de vagi și greu de pus în practică în limitele actualului buget.

CDR a analizat rata absenteismul elevilor și profesorilor, rezultatele examenelor de Evaluare Națională și BAC, analfabetismul funcţional, migrația și abandonul școlar, salarizarea din educație și atractivitatea profesiei de profesor. De asemnea, reprezentanții mediului de afaceri propun o serie de recomandări privind învățământul preuniversitar și învăţământul profesional, tehnic şi dual. (sursa: vezi finalul articolului)

Propuneri

Am preluat cele mai importante propuneri, nu neapărat pe cele mai generale. Documentul original poate fi lecturat integral aici.

Propuneri privind invatamantul preuniversitar cuprinse in raport:

  • Accent pus pe practică și stagii de lungă durată. Marirea numărului de ore de practică pedagogică de la 2 semestre cât este acum la 6 semestre – practica pe toată perioada școlarizării
  • Doi ani de stagiu ca profesor asistent. Profesorul asistent va lucra în clasa celor mai buni profesori din învățământ și va participa la toate activitățile acestora – de la orele de predare, la ședințele cu părinții excursii, comisii în școală etc.
  • Revizuirea criteriilor de acces și ieșire din profesie – meseria de profesor e prea valoroasă ca să nu avem oameni dedicați dezvoltării permanente a acestora, cum le arătăm că merită să fie aleși și dezvoltați – politică națională de susținere a profesiei de dascăli cu profesionisti – HR, coach, mentor etc.
  • Formarea continuă a profesorilor să cuprindă cel puțin 3 zile de formare continuă,oblicatorii, in fiecare an de profesie. Este necesar ca formarea să se reflecte și în activitatea de la clasă: o propunere ar fi ca acordarea creditelor să se facă în 2 etape: 1. absolvirea cursului în urma unui test de evaluare; 2. prezentarea unui proiect, a unor imagini, fotografii, inregistrari video pe parcursul a 3-6 luni care să demonstreze aplicarea la clasă, în practică a tehnicilor/metodelor discutate la curs
  • Din 3 în 3 ani profesorii participă la formări cu conținut pedagogic aferente ultimelor noutăți din domeniu
  • Evaluare pentru învățare – revizuirea sistemului de notare prin adoptarea unuia bazat pe feedback, creștere și motivare a elevilor. Nota e formata din 3 aspecte – academic (cunostinte), efort (abilitati) si comportament (atitudini), se propune eliminarea totală a notei la purtare.
  • Standardizarea notării, a evaluarii elevilor la clasă: care este nivelul minim de cunoștințe/competențe pe care trebuie să le aibă elevul pentru a trece clasa, la fiecare disciplină?
  • Eliminarea notei de la gimnaziu în calculul mediei de admitere – notele trebuie să reflecte nivelul real al elevului – analfabetismul funcțional trebuie depistat din timp, nu camuflat sub note nejustificate.
  • Accent mai mare pe rezolvarea de probleme, gândire critică, gândire creativă la clasă, dar și la examenele de evaluări naționale II, IV, VI, VIII.
  • Regândirea structurii anului școlar, a orarului copiilor și a vacantelor în funcție de necesitățile societății contemporane și a economiei (să susțină economia națională) – prelungirea cu cel puțin 4 săptămâni a anului școlar, vacanțe diferențiate pe zone geografice.
  • Regândirea spațiilor de învățare: clasa și școala să aibă spații plăcute copiilor, de lectură, pentru pasiuni, mici grădini, colțul pasionaților de știință și tehnologie, etc.
  • Introducerea în școli a cantinelor – aceste cantine pot servi drept laborator pentru clasele duale HORECA și pot funcționa în sistem catering pentru școlile care nu au spații de pregătire a hranei calde.
  • Programe remediale de vară – la finalul fiecărei clase în primar – test de evaluare a textului scris/citit/vorbit și cei care nu sunt la standard să intre în programul remedial – prevenție/ intervenție coerentă pentru literație.

Evaluarea profesorilor

  • Criterii clare de intrare în profesie, parcurgerea programului de formare inițială și selectarea vocațională a candidaților
  • Luarea în considerare mai ales a rezultatelor la clasă ale profesorilor în evaluarea acestora anuală
  • Criterii clare de ieșire din profesie a acelor profesori care nu se ridică la standardele de calitate ale profesiei
  • Toleranta 0 la furt/ copiat – formarea caracterelor

Documentul complet

Citește toate propunerele aici.

Te invităm în grupul Facebook “La clasă”. Aderă aici

Dă un Like paginii Facebook LA CLASĂ

https://www.facebook.com/coalitiapentrudezvoltarearomaniei/

8 COMMENTS

  1. Cateva observații:
    1.Nu știu ce înseamna HR,coach etc. Eu știu că sunt român și colegii mei sunt profesori, antrenori, maiștri, educatori, instructori etc. ;
    2.Cei care au redactat aceste propuneri sa demonstreze și posibilitatea realizarii acestor obiective in diferite zone pentru ca altfel sună a discriminare, urban versus rural.S-a demonstrat funcționalitatea acum cativa ani cand s-au desființat atatea școli, dupa ce au fost reconstruite după „standarde europene”;
    3.Asigurarea condițiilor de lucru pentru cadrele didactice obligate să rămână în școală timp de 8 ore sau mai mult.

  2. Nici sa nu va mirati de rezultatele slabe ale elevilor, atata timp cat posturile se ocupa pe vecie, adesea fara examen real de titularizare .Sa va dau exemplul unei foste invatatoare care a facut la distanta Litere .Se titularizase ca invatatoare , cu examen din aritmetica si ceva gramatica, cu nota 6 , Dar , conform legilor strambe a avut dreptul sa faca transfer pe post de romana .Si bineinteles ca a profitat de ocazie .Asa ca , FARA EXAMEN PROPRIU -ZIS DE SPECIALITATE A OBTINUT POST DE PROFESOR DE ROMANA :Apoi prin grija psd a devenit director de scoala . Bun ,iata ce facea la clasa .Daca avea ore intra in clasa si le spunea copiilor sa copieze “de aici pana aici “. Si ea se ducea in directiune pe internet , conversa pe messenger etc . Daca mai venea o data de doua ori la clasa era ok .La final tema acasa si gata ora .Fiind directoare la o scoala gimnaziala intr -un sat oarecare, nimeni nu o verifica .Inspectiile ,in general sunt anuntate . Asa ca atunci se pregatea .In rest bataie de joc .Notele date dupa spranceana . Cam asta se intampla in multe scoli , mai ales cand cadrele nu sunt trecute prin focul examenelor reale si nu sunt responsabilizate . Si nu e singurul caz .Cam tot asa se intampla si cu pensionabilii .Sunt obositi , poate bolnavi , si daca raman , o fac pt bani .Era un caz profesor de istorie care tot cam asa , “fa rezumatul lectiei ” ,iar el citea ziarul , se uita pe telefon la mesaje etc NU ESTE PRODUCTIVA TITULARIZAREA PE VIATA SI NICI OCUPAREA UNUI POST FARA EXAMEN EFECTIV DE TITULARIZARE . Legat de abandonul scolar , da, e un fenomen in continua crestere .De ce ? Multi copii , fie ca sunt foarte saraci ,fie ca familia nu da doi bani pe scoala ,pe care o vad ca pe o pierdere de vreme .In scoli ,in general , nu exista profesori itineranti ,si spun asta , fiindca multi copii sunt mai grei de cap ,inteleg mai greu si au nevoie de sprijin .Se zice ca profesorul de la clasa ar trebui sa -i ajute suplimentar .Daca acele ore nu se platesc ,fiti siguri ca nu se vor face ,ori se vor face de forma .Ar trebui ca ,macar la fiecare nivel de clasa sa existe un profesor itinerant care sa lucreze cu grupe mici de elevi si sa -i ajute sa inteleaga si ei cate ceva ., macar la materiile de baza .Dar asa ceva nu prea exista .Asa ca, multi copii se simt pur si simplu abandonati .Profesorul la clasa trebuie sa predea la nivelul cel mai inalt pentru copiii buni si foarte buni . Nu poate sa -i sacrifice pe acestia .De cei slabuti cat timp te poti ocupa ,in mod special ? 5 MINUTE maximum . Chiar daca le dai celorlalti munca independenta .Cei buni te vor solicita mereu .Si nu -i poti sacrifica .De aici necesitatea existentei profesorului itinerant in scoli . Consilier de cariera nu exista in scoli .Dirigintele eventual face o dezbatere doua pe aceasta tenma si cam atat . Desi s -ar gasi , nu exista psihologi in scoli .Cabinete de consiliere educationala exista doar la scolile mari , ca si cum doar acolo ar fi probleme . Si sunt atatea probleme ,in evolutia copiilor , atatea transformari , nu doar fizice cat si de comportament . Nu mai vorbesc de reactia teribilista a tinerilor fata de parinti si nu numai , nu mai vorbesc de posibilele influente negative venite din diverse directii , tendinta de a fuma, de a consuma droguri , alcool, buillingul .Se fac din cand in cand activitati educative pe aceste teme , dar ,in realitate tinerii nu sunt realmente consiliati si monitorizati pentru a nu cadea in hau .Si de multe ori cad iremediabil . Un psiholog i -ar putea sprijini , dar onor ministerul , inspectorii, directorii nu vad ,mai bine zis nu vor sa vada asta .Asa ca stau si baltesc in educatia de acum 100 de ani cu titularizari pe viata , fara a stimula concurenta ,competenta ,fara a educa realmente .Adesea se merge doar pe instructie .

  3. Da , asa este ,profesori de romana fara examen de titularizare , batranii tinuti la catedra pana mor ,tinerii nu mai au loc in sistem . SA STITI CA DE ANI BUNI NU MAI EXISTA POSTURI TITULARIZABILE ??SI STITI CA SE TIN CA TITULARI FIE FOSTI INVATATORI TITULARIZATI DIN ARITMETICA DEVENITI PROFESORI DE ROMANA FARA EXAMEN ? PANA CAND VOR FI ALUNGATI DIN SISTEM SI UMILITI TINERII ??Stiti cate tertipuri cate pile si cate spagi ca sa obtii un post ??Stiti ca directorii in tandem cu inspectoratele scot posturi doar pentru cine trebuie ? Adica pt pilele lor si restul raman tot pe dinafara ?? Stiti ca noi luam an de an note peste 8 si nu ne putem titularita ?? INTREBARE PANA CAND VA MAI BATETI JOC DE NOI SI NE ALUNGATI DIN TARA ?

  4. In zadar faceti cursuri de formare , totul va fi o formalitate ca sa salvati onoarea titularizatilor FARA EXAMEN prin fraude de genul 253 ori transfer de la invatator la profesor fara examen etc TOTUL CA SA SALVATI APARENTELE ;NU DOMNILOR ;PANA CE NU VETI ACTIVA CONCURENTA , COMPETENTA TOTUL VA FI APA DE PLOAIE ;TITULARIZAEA PE VIATA E O GASELNITA COMUNISTOIDA CARE NU STIMULEAZA DELOC CONCURENTA NU VA MAI BATETI JOC DE TINERI NU -I MAI UMILITI EI AU PORNIT CU AVANT VOI LE TAIATI ARIPILE !

  5. Invatamantul mai mergea bine in ROMANIA .Vor sa-l distruga cu tot felul de aberitati .Asa ne pot supune mai usor.

  6. Sunt absolventa de 6 ani , dau an de an examen de titularizare la romana din Istoria Literaturii romane ,din Gramatica Academiei ,varianta noua , din Metodica moderna , din Teoria literaturii .Am luat mereu note mari , anul trecut de exemplu am luat 8 ,95 si cu toate acestea NU MA POT TITULARIZA DECI NU POT INTRA IN SISTEM .De ce ?? Fiindca se tin pensionabilii ,pana la 68 barbatii si 65 femeile .E langa noi o tanti care era candva invatatoare , a facut ceva Litere la distanta la o fac neacreditata ,a terminat cu chiu cu vai dar fiind titulara ca invatatoare a avut dreptul la pretransfer asa incat bine mersi e profesoara de romana !Desi se titularizase candva cu 6 din aritmetica , desi nu a dat niciodata vreun examen real de titularizare .Eu cu 8,95 la titularizare nu am putut prinde acel post ,l-a prins ea , titularizata cu 6 din aritmetica ! Si culmea e ca acum are 62 de ani , deja e in al treilea an de prelungiri dar madam abramburica le a mai facut o lege pot sta pana la 65 deci va mai sta inca 3 ani peste .SI NOI CAND VOM PUTEA INTRA IN SISTEM ?? CATE NOTE DE 9 trebuie sa mai iau la titularizari si sa mi se fure postul de un invatator titularizat cu 6 ?? PANA CAND NE UMILITI ;PANA CAND NE ALUNGATI DIN TARA ASTA ;PANA CAND VA BATETI JOC DE NOI ??

  7. Sa va relatez si eu un caz , de curand a aparut la un club al copiilor un post de teatru creatie
    literara titularizabil .Bineinteles ca m.am prezentat la proba practica .Am fost 4 persoane . Eu ,orientandu /ma dupa Anexa 7 din Metodologie mi /am conceput o programa care cuprindea activitatile nonformale, pe care le propuneam .La proba practica inspectorul nici macar nu s/a uitat la ceea ce facusem eu .In fine , mi /a pus cateva intrebari la care am raspuns mi /a zis ca e ok .Nu ne /a transmis nota pe loc .Au trecut cateva zile, nu stiam nota .Dupa un timp mi /am permis sa intreb ce nota am obtinut, fiindca pt a putea aspira la titularizare, aveam nevoie de minimum 7 . Am aflat cu stupoare ca /mi daduse 6 ! Culmea !Si ca uneia dintre candidate , care nu isi facuse nicio programa si care s/a mai incurcat la interogatoriu i /a dat 10 ! Am ramas uimit , m/am revoltat si am indraznit sa intreb inspectorul de ce mie mi /a dat doar 6, desi avusesem programa si tot, si altuia ii da 10 !Mi /a raspuns ca sunt obraznic .Am intrebat de ce nu mi /a transmis nota pe loc .Mi /a spus ca mi /ar fi transmis /o, desi mintea ! In fine, a venit examenul .La scris nota mea a fost sensibil egala cu a contracandidatei mele peste 8, dar dansa avea nota mare la proba practica, asa ca s/a titularizat ea , nu eu . Apoi, avand copil mic a ramas in concediu de crestere copil .Asa ca eu am luat postul ca suplinitor .Anul acesta dansa s/a transferat pe un alt post .Am sperat ca, in sfarsit voi reusi si eu . DAR SURPRIZA DE LA RESURSE UMANE MI SE SPUNE CA POSTUL RESPECTIV SE DESFIINTEAZA ! Da, se desfiinteaza pur si simplu, deci nu va mai exista . Am crezut ca /mi pica cerul pe cap CONCLUZIA ESTE CA POSTUL A FOST SCOS CU DEDICATIE PENTRU ACEA PERSOANA CARE S/A TITULARIZAT IAR ACUM, GATA, SE DESFIINTEAZA! De ce ??? Am intrebat raspunsul a fost ca nu mai este nevoie de un asemenea post la club ! Va dati seama cata marsavie ??? Va dati seama cum ne fura si ne fraieresc ??? In aceste conditii inseamna ca noi cei fara pile nu vom reusi niciodata sa ne titularizam !

  8. Acesta e un loc în care fiecare vine cu păreri personale care se formează din experiențe și ceea ce vedem ,citim ,auzim.
    E firesc așa dar ca părerile să fie diferite.
    Așadar, cred că nu e de demnitatea nici unuia dintre noi să se exprime că și când ar fi unicul deținător al adevărului și nici să facem arenă de luptă între generații cei tineri,cei bătrâni. PROPUN să căutăm soluții la problemele cu care ne confruntăm. Si așa ne este greu tuturor.
    De asemeni cred că generalizarea nu face bine Nu în toate școlile e la fel Există multe specificități Nu toți directorii sunt la fel.E parțial adevărată imixtiunea politicului în numirea directorilor Aici văd două aspecte Criza de leadership în sistemul nostru e aceiași ca la nivel de țară Cum poate fi rezolvată? CRED ca profesorii ar putea alege conducătorul școlii pe baza depunerii candidaturii .O altă problemă e imixtiunea reprezentanților comunităților locale în CA
    Experiența mea aici e negativă Tfimite primaria un nene sau o tanti din consiliul local cu idei si păreri fără nici o tangență cu școala Sper că in alte școli funcționează mai bine. Optimizarea relației cu părinții Ce puteti spune despre asta? Ma voi opri aici dorindu-va dragi colegi răbdare pentru a putea găsi soluții
    ColeguluiVasile Liviu imi permit sai spun că HR înseamnă Human Resource iar coach-ul se poate traduce în românește cu antrenor caci vine din sport deși se adresează minții În 2017 am obținut certificare și sunt coach E ceva nou și sperie dar coaching-ul e singura metodă care da rezultate in cresterea calității profesionale ,a vietii personale prin ridicarea nivelului de conștientizare CGJung spunea “Cine nu-si va face inconștientul conștient acesta îi va conduce viața și îl va numi destin”

    mai bine

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

two × five =