De la 18 la 16
Recent, cei de la USLIP Iași au cerut public reducerea normei de predare de la 18 la 16 ore.
Norma de lucru este de 8 ore pe zi iar norma de predare este de 18 ore pe săptămână. Cerem reducerea normei de predare la 16 ore, și putem argumenta. Un lucru important este acela al catedrelor, mai ales în rural. Sunt zone în care nu se fac catedrele și profesorii ajung să predea franceză și educație fizică pentru o normă
Nu de mult
Din păcate, destul de des, dinspre “clasa politică” tot parvin amenințări la adresa profesorilor. După cum vă așteptați, norma didactică este pe post de măciucă. Cum profesorii prind glas, cum apare câte un distins politician cu astfel de săgeți.
Oficial, în acest moment, dinspre clasa politică nu parvin teze inovatoare referitoare la norma didactică. Indirect, din parte multor politicieni și personaje deghizate politic din direcția societății civile, mai sunt lansate astfel de idei.
Gorghiu
Nu de mult, fosta co-președintă a PNL cerea creșterea normei de predare, propunând includerea acestui țel în programul de guvernare al PNL-ului. Motivul, după capul domniei sale, ținea de creșterea salariilor. Practic, banii economisiți din concedierile prin care corpul didcatic ar fi trecut, ar fi fost folosiți la creșterea salariilor celor care ar fi rămas în sistem. Trecem rapid peste confuzia voită pe care Gorghiu o realizează între norma didactică și norma de predare, nu are sens să analizăm. Vă dați seama ce abuzuri și ce val de corupție ar fi izbucnit în sistem dacă planul urmașei Brătienilor ar fi fost pus în practică?
”Aici s-ar putea să nasc uşoare controverse în spaţiul public. (…) Poate este nevoie să punem în dezbatere publică ideea de mărire a numărului de ore pe norma didactică, care este în România cea mai mică din Uniunea Europeană, la 18 ore. Dacă mărim această normă, putem să mărim şi salariile profesorilor, pe cale de consecinţă” sursa aici
Scenarii
Nu de puține ori au ajuns în spațiul public fel și fel de variante noi de normare. Astfel, de la 18 ar fi urmat să se treacă la 20, 22, 24 ori chiar 26 de ore. Cu excepția unor sindicate locale, nu federații, varianta cu 17 sau 16 ore săptămânale nu a fost suspusă atenției opiniei publice.
Ce ar însemna?
Creșterea normei didactice, indiferent de varianta luată în calcul, ar duce inevitabil, la reducerea numărului de posturi disponibile în învățământ. Concedierile ar putea afecta zeci de mii de cadre didactice, primii vizați ar fi suplinitorii necalificați, în număr de câteva mii, cei calificați, sunt câteva zeci de mii, și profesorii pensionari. Desigur, vor fi numeroase zone în care și cadrele didactice titulare ar putea să își piardă postul, odată cu dispariția orelor. Profesorii navetiști, cu ore în câteva școli, ar fi forțați să stea și mai mult pe drumuri pentru a-și acoperi necesarul de ore.
Calcul simplu făcut de Pop
În 2011, în timpul crizei, actualul ministru al Educației, Liviu Pop, pe atunci sindicalist, publica un material interesant sub titul ”Cresterea normei didactice: ZVON SAU REALITATE?”. Preluăm calculul domniei sale.
In dementa lor, guvernantii, vor sa mareasca volumul de munca a cadrelor didactice.Adica, norma didactica de predare la 20 de ore pe saptamana inclusiv pentru cei cu peste 25 de ani vechime si gradul I.
Adica in interiorul celor 40 de ore pe saptamana norma didactica, din punctul lor de vedere nu mai este nevoie de pregatirea acestora.
Asta inseamna disparitia a aproximativ 30000 de posturi in invatamant
Daca norma didactica de predare creste la 22 ore pe saptamana ajungem la disparitia a aproximativ 50000 de posturi in invatamant.
Coroborand cu ambele proiecte ale Legii Educatie (Senat si angajarea raspunderii) unde TITULARIZAREA IN SISTEM DISPARE si cu LSU unde ramane cu salariile diminuate cu 25% si in 2011, constat ca au un singur scop: DISTRUGEREA INVATAMANTULUI SI IN SPECIAL A RESURSEI UMANE DIN INVATAMANT.
Avem doua variante: luam atitudine sau ne complacem. Pentru ambele suntem obligati sa luam de partea noastra si parintii si elevii pentru a realiza impreuna o protectie a scolii si a activitatii scolare.