10 măsuri care ar revoluționa învățământul dar pe care MEC și politicienii nu le vor accepta niciodată

Trebuie citite

De la o vreme, tot vorbim despre reformarea sistemului educațional. Numeroși „experți în educație” foști miniștri, mai mult sau mai puțin eșuați, lansează perdele de fum pentru distragerea atenției de la problemele reale. Aceasta a tot fost tactica celor care au condus MEC de ani de zile.

1. Reducerea numărului de elevi

Învățământul de calitate presupune un număr redus de elevi în clasă. Doar în aceste condiții te poți asigura că cei prezenți receptează mesajele, își formează deprinderile și păstrează disciplina. În condițiile în care ai peste 25 de elevi, nici nu poate fi vorba de calitate. Așadar, reducerea numărului de elevi este unul dintre cei mai importanți pași pe care MEC trebuie să-i impună.

2. Profesorul de sprijin

Profesorul de sprijin este nelipsit din peisajul didactic european. Rolul acestuia este extrem de important. La noi, nici vorbă.

3. Creșterea salariilor

Salariile din sistemul educațional încă sunt foarte mici. În Europa, din acest punct de vedere, profesorii noștri sunt pe la coada clasamentului. Raportat la sistemul bugetar românesc, situația se repetă. Tare mă tem că politicienii mioritici nu vor aduce niciodată salariile profesorilor la nivelul decenței deoarece ei nu doresc un învățământ de calitate în care profesorul să fie cu adevărat motivat.

4. Eliminarea birocrației

Ce economie s-ar realiza dacă birocrația ar fi redusă măcar pe jumătate. Ar mai fi, oare, loc pentru clienții politici, rude și prieteni? Dincolo de acest aspect, eficientizarea se cam împiedică în comisii, dosare, dosărele, validări și revalidări, copii conform cu originalul și alte sute de hârtii fără sens și logică. Bine, tactica celor care conduc este clară. Birocrația ne ține mintea ocupată, doar în acest mod realitatea poate fi ascunsă.

5. Depolitizarea

Depolitizare înseamnă omul potrivit la locul potrivit, examene „pe bune” pentru inspectori și directori și, în final, creșterea calității actului educațional și reducerea corupției. Desigur, mai marii nu au niciun interes să facă asta.

6. Sistem centralizat de evidență a posturilor din sistem

Sunt situații în care centralizarea este soluția. Ne plângem că nu sunt posturi pe motiv că acestea sunt „ascunse” pentru „pile”. Situația ar fi rapid remediată de un sistem centralizat care să țină evidența tuturor posturilor din sistem. Pe cine ar deranja un pic de corectitudine care să permită ieșirea la iveală a locurilor ascunse?

7. Masa caldă

Acest proiect nu presupune neapărat construirea de cantine gigant și nici costuri foarte mari. Sala de clasă, dacă am opta pentru modelul asiatic, ar fi excelentă pentru ca elevii să primească un pachețel sigilat adus de firmele de cathering. De ce nu se vrea asta?

8. Penalizarea reală a elevilor problemă și a părinților acestora

În prezent, nu prea ai ce să le faci elevilor problemă, asta în lipsa unui sistem clar și eficient de sancționare a acestor elemente. Munca în folosul comunității, amenzile, sau neacordarea alocației ar face minuni în cazul unor astfel de excentrici.

9. Alocație doar pentru cei care vin la școală

Vii sau nu la școală, ai zeci de absențe, primești alocație. De ce? Nu este normal ca doar elevii care vin la școală să primească acest beneficiu?

10. Eliminarea sistemului de grade didactice

Este complet inutil, doar o sursă de stres inutil. Un sistem mai eficient de formare și menținere a interesului cadrelor didactice ar fi mai apropiat de secolul XXI.

Dă un Like paginii Facebook LA CLASĂ

Te invităm în grupul Facebook “La clasă”. Aderă aici

- Advertisement -
- Advertisement -

Ultimele știri

Nicu Cotescu: „Cu atâtea experimente, cerințe, denigrări, obligații, schimbări și implicit pierderea autorității școlare o să ajungem să importăm din orient dascăli!”

Nicu CotescuProfesorul sindicalist Nicu Cotescu, președintele Sindicatului Învățământului FSE „Spiru Haret” Dolj, vine cu o replică publică la noua...
- Advertisement -

Mai multe articole

- Advertisement -