Propunere
O propunere cu grave repercusiuni, ce pot merge până la reducerea salariilor a numeroase cadre didactice, a fost reîncălzită în spațiul public. Președintele Asociației Române de Literație, Liliana Romaniuc, a redact o listă de priorități pe care noul ministru al Educației ar trebui să le aibă în vedere la preluarea mandatului. Fost inspector școlar, Liliana Romaniuc se remarcă deseori în spațiul virtual prin propuneri pe care unii ar putea să le considere de nerealizat în sistemul educațional.
Doar 10?
Recent, pe Facebook, Liliana Romaniuc a venit cu următoarele propuneri
Stabilirea ciclurilor de învățământ: preșcolar, primar, gimnaziu, liceu, post-liceal, universitar
Stabilirea sistemului de standarde profesionale pentru profesori și directori
Stabilirea standardelor unitare de evaluare a învățării pentru toate disciplinele, în acord cu legea și cu evaluările internaționale
Transformarea/ regândirea modului în care sunt organizate inspectoratele școlare
Schimbarea modului de formare continuă a profesorilor:
a. Renunțarea la sistemul de credite
b. Acordarea de vouchere pentru formare, conform principiului: „banii urmează școala” (alegerea programelor de formare pe baza analizei nevoilor elevilor din școală, măsurarea impactului formării asupra elevilor și asumarea răspunderii pentru rezultate)
c. Program național de formare a profesorilor pentru îmbunătățirea competențelor de literație ale elevilorProfesionalizarea funcțiilor de director, inspector, evaluator extern și limitarea funcțiilor de conducere în inspectorate, școli, agenții la cel mult două mandate
Criterii de avansare în carieră și de salarizare diferențiată, bazate pe progresul elevilor
Soluționarea tuturor situațiilor în care școlile nu au apă curentă, toalete, sistem de încălzire
Curriculum național cu mai multe variante, inclusiv alternative de tip bacalaureat internațional, din alte sisteme educaționale
Depolitizarea școlilor, inspectoratelor, agențiilor, unităților conexe
De departe…
De departe, cea mai intereantă și reîncălzită propunere este cea cu numărul 7. Merită remarcat și faptul că nu se vorbește despre creșterea nivelului de salarizare în sistem.
Criterii de avansare în carieră și de salarizare diferențiată, bazate pe progresul elevilor
Pe cât de „revoluționară”, pe atât de dificil de pus în practică. Trecând peste faptul că dă extrem de bine la public, această salarizare diferențiată este incorectă deoarece nu toate cadrele didactice dispun de aceleași condiții de muncă și resurse materiale și umane. Nu poți solicita rezultate notabile unui cadru didactic care predă într-un mediu defavorizat. Pentru acesta, simplul fapt că a reușit să împiedice un abandon sau să învețe un copil cu părinții plecați din țară câteva fraze într-o limbă străină este o mare victorie.