Noi direcții
Noi direcții pentru educație se conturează la orizont, asta este clar. Un val de schimbări ce se află în pregătire așteaptă asumarea de către politicieni. Dan Barna, un candidat cu șanse pentru fotoliul de președinte al României, și-a prezentat programul. Sistemul de învățământ pare a fi un subiect special, asta dacă ar fi să ne luăm după capitolul pe care îl dedică acestui domeniu. Modificările pe care candidatul le propune, unele destul de vag prezentate, sunt radicale și ar afecta sistemul educațional în profunzimea sa.
De ce este acest program important?
Planurile asumate de USR PLUS, prin programul candidatului la președinție, ne arată și câteva din cele ce ar putea fi prioritățile noului guvern. Să nu uităm! În pregătire se află un guvern compus din PNL, USR, PLUS și PMP. Este de așteptat ca anumite propuneri să facă parte din „viziunea” noului guvern.
Printre altele, cele mai importante modificări pe care candidatul USR PLUS le-ar implementa, ar fi:
Care sunt noile direcții?
6% din PIB pentru Educație
- creșterea salariilor educatorilor și profesorilor din ciclurile ante-preșcolar, preșcolar, primar, gimnazial și liceal. Dacă vrem învățământ de calitate atunci trebuie să fim pregătiți în viitorul apropiat să ne plătim profesorii așa cum plătim medicii sau magistrații.
- Nu putem pretinde calitate a învățământului în școli care nu au profesori calificați și nu au toalete, apă curentă și căldură
- Fonduri speciale pentru formarea profesională inițială și continuă a personalului din învățământ precum și pentru atragerea cadrelor didactice către zonele geografice cu deficit de profesori.
- Investiții în infrastructură educațională critică (clădiri, laboratoare, biblioteci, cămine, cantine, dar și resurse educaționale precum materiale didactice, infrastructură digitală) și revizuim mecanismul finanțării per elev, astfel încât o pondere mai mare să revină echipamentelor și materialelor didactice pentru activități școlare și extracurriculare.
Măsuri care să stimuleze accesul la educație
- Masă caldă în școli, transport sigur până la școală și înapoi, vouchere de grădiniță, încurajarea și recunoașterea profesorilor care obțin rezultate semnificative, nu doar la olimpiade, dar și prin reducerea absenteismului și a abandonului școlar, îmbunătățirea rezultatelor învățării, incluziunea cu succes a elevilor cu Cerințe Educaționale Speciale (CES), etc.
- Pentru a avea profesori bine pregătiți, este necesară atragerea celor mai buni tineri către o carieră didactică, pregătirea lor inițială de calitate, precum și formarea continuă a tuturor cadrelor didactice din sistem.
- Calitate înseamnă și deschiderea către concurență în sistemul de învățământ. Educația este prea importantă pentru a fi organizată sub forma unui monopol: părinții trebuie să aibă dreptul să aleagă școala copiilor lor. Simultan, este nevoie de reforma profundă a modului în care se face astăzi evaluarea calității serviciilor de educație.
Descentralizare
- Avem un sistem de educație extrem de centralizat și politizat, în care cei mai puternici actori sunt ministrul educației și primarii. Nici profesorii, nici părinții nu au putere de decizie în actualul sistem. Susținem că sistemul de educație trebuie să fie depolitizat și descentralizat. Puterea de decizie în școli trebuie să fie a celor care sunt cei mai apropiați de copii: profesorii și părinții. Ei știu cel mai bine care sunt nevoile copiilor și ale școlii.
- Inspectoratele școlare sunt instituții retrograde; avem nevoie de o reformă substanțială a sistemului astfel, cu instituții care să reprezinte garanția calității actului de educație. Propunerea pe care o voi susține în mandatul meu de președinte este transferul puterii de decizie de la inspectoratele școlare către nivelul școlii și schimbarea modului de funcționare a consiliilor de administrație astfel încât școlile să fie conduse mai aproape de copii și pentru interesele lor.