Alegerea conducerii școlii
Un proiect legislativ depus la Senat și semnat de 8 senatori PSD – Liviu Marian Pop este unul dintre semnatari – aduce modificări masive ale LEN. Inițiatorii vor să inventeze încă un organism de control în sistemul de învățământ, o Asociație a Inspectorilor Școlari Independenți care vor avea drept de control asupra performanțelor cadrelor didactice. Asociația se va baza foarte mult pe feedback-ul oferit de părinți, după cum poți citi în acest material. În plus, vor inventarea Consiliului școlii, o instituție în care cadrele didactice capătă statut de minoritari. Nu sunt de neglijat nici super-puterile de care vor beneficia elevii și părinții acestora. Vă invităm să citiți extrasul din propunerea legislativă, este postat mai jos.
Consiliul Școlii
Conform noului proiect legislativ, Consiliul Școlii:
- va asigura conducerea unității de învățământ;
- va fi format din o treime profesori cu experiență, jumătate părinți aleși de către consiliul părinților școlii și o șesime reprezentanți ai administrație sau ai finanțelor și sprijinitorilor școlii;
- va vota conducerea școlii;
- va putea demite conducerea școlii;
Super-puteri
Conducerea unițății de învățământ va putea fi demisă prin convocarea Consiliului școlii. Convocarea pentru revocare se face după primele șase luni de la numire. Convocarea poate fi realizată la cererea a 1/3 din Consiliul școlii, precum și la propunerea a 1/2 din efectivul elevilor sau 1/2 al părinților; Așadar, supărarea elevilor poate duce la demiterea directorului.
Extras din propunerea legislativă
(11) Conducerea școlilor va fi alesă de către Consiliul școlii, format din o treime profesori cu experiență, jumătate părinți aleși de către consiliul părinților școlii și o șesime reprezentanți ai administrație sau ai finanțelor și sprijinitorilor școlii.
(12) Conducerea școlii va fi selectată dintre profesorii specializați în managementul educațional, prin intermediul cursurilor cu acest profil furnizate de formatorii specializați din universități. În cazul în care nu există astfel de profesori, conducerea unității se va specializa în managementul educațional, desemnarea cadrelor de conducere fiind, în acest caz, provizorie. Confirmarea alegerii se va face în urma analizării de către consiliul școlii a progresului școlii, criteriul fiind raportat la progresul elevilor. Mandatul are o perioadă de 3-5 ani și poate fi prelungit.
(13) În cazul în care se va identifica o persoană specializată în managementul educațional în concursul de alegere a conducerii școlii, provenind fie din interiorul școlii, fie din afară prin angajare, ea poate fi aleasă de Consiliul școlii în aceleași condiții.
(14) Consiliul școlii va analiza performanțele directorilor și realizarea obiectivelor propuse la început de mandat. Consiliul școlii poate, de asemenea, revoca din funcție conducerea școlii, dacă performanțele acesteia sunt nemulțumitoare. Convocarea pentru revocare se face după primele șase luni de la numire. Convocarea poate fi realizată la cererea a 1/3 din Consiliul școlii, precum și la propunerea a 1/2 din efectivul elevilor sau 1/2 al părinților.
(15) Școlile sunt autonome în privința alegerii conducerii și a programelor educative, care trebuie să răspundă nevoilor locale de educație.
(16) Toți profesorii sunt obligați să se instruiască și să se specializeze în abordarea multidisciplinară a problemelor, prin cursuri specializate furnizate de organizații sau școli cu acest profil.