Președintele pare că și-a adus aminte de vremurile în care era și el profesor. După o perioadă de tăcere, acesta dă semne că este reinteresat de situația din învățământ, inclusiv de cadrele didactice. Nu știm dacă este o manevră electorală, și tare am dori să nu fie așa, dar Iohannis a pus accentul pe una dintre cele mai enervante probleme cu care se confruntă cadrele didactice.

La Iași, în cadrul Forumului Educației 2019, a fost abordată problema mormanelor de hârtii care macină energia și nervii cadrelor didactice. Am preluat din discursul președintelui fragmentele care fac referire la această problemă. Din păcate nu au fost propuse și soluții concrete.

Dascălilor li se cere mult, și pe bună dreptate. Însă, pentru a-și îndeplini rolul și vocația, ei au nevoie de un parcurs de carieră flexibil, motivant și atrăgător, bazat pe o selecție și evaluări riguroase, dar și pe sprijin efectiv. Degeaba creștem salariile dacă nu reevaluăm ce ar trebui să facă un profesor şi ce face efectiv în așa fel încât să reducem odată mormanul de hârtii care ascund realitatea și să creștem valoarea adăugată la clasă.

Aceste probleme există de ani și ani. Se tot discută, se tot fac planuri, dar până în clipa de față nu s-au găsit modalități eficiente. Când vorbesc cu dascăli dedicați și îmi spun că parcă e din ce în ce mai rău. Decât să se pregătească pentru clasă, decât să pregătească materiale interesante, pregătesc noi, și noi, și noi hârtii, statistici, teancuri, și teancuri, veșnice ședințe la care se adună hârtii, în loc să se creeze noi metode și idei bune pentru școală.

Majoritatea dascălilor sunt foarte enervați în ziua de astăzi că merg la școală, li se cer tot felul de verzi și uscate, prostii peste prostii, în loc să îi lași să își vadă de treabă și de lecții. Deci sistemul în interior trebuie bine organizat. Și atunci deja ne apropiem de ceva care poate să funcționeze fiindcă niciunui dascăl nu îi place să meargă la școală și să aibă impresia că sistemul își bate joc de el. El vrea să fie respectat nu numai în societate, vrea să aibă și un sistem care îl respectă, care îl ajută prin formare continuă, care îl ajută punându-i la dispoziție materiale didactice, posibilități. De exemplu, un profesor de fizică cum am fost eu, se simte mai bine dacă merge într-o școală unde există un laborator de fizică și este dotat și cu altceva decât două sârme. Deci contează și dotarea materială și atunci deja ajungem cam la ce am descris în proiectul nostru că îi trebuie unui dascăl ca să își facă treaba.

Citește aici conținutul integral al alocuțiunii și intervențiilor Președintelui României.

Te invităm în grupul Facebook “La clasă”. Aderă aici

Dă un Like paginii Facebook LA CLASĂ

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

seventeen + 5 =