Noul ROFUIP: Fără telefoane, elev de serviciu, uniformă și cu amenzi pentru părinți. Vezi alte noutăți

Trebuie citite

*** ACTUALIZAT 12.07.2019

Noul ROFUIP

ROFUIP a fost modificat prin ordinul ministrului Educației. Aceaste modificări au fost adoptate unilateral, fără consultarea celor implicați, după cum acuză unele organizații. Cele mai importante modificări sunt postate mai jos.

Liviu Pop

Am semnat astăzi ordinul nr. 3.027/2018 pentru modificarea și completarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP).

Cine ia deciziile în școală

8. La articolul 16 alin. (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) Pentru îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin, conducerea unității de învățământ se consultă, după caz, cu toate organismele interesate: consiliul profesoral, reprezentanții organizațiilor sindicale afiliate federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învățământ preuniversitar, care au membri în unitate, consiliul reprezentativ al părinților și asociația părinților, acolo unde există, consiliul școlar al elevilor, sucursalele asociațiilor reprezentative ale elevilor – acolo unde este cazul, autoritățile administrației publice locale, precum și cu reprezentanții operatorilor economici implicați în susținerea învățământului profesional și tehnic și/sau în desfășurarea instruirii practice a elevilor.”

Componența CA

10. Articolul 18 se completează cu alin. (5) care va avea următorul cuprins:
„(5) Cadrele didactice care au copii în unitatea de învățământ nu pot fi desemnate ca membri reprezentanți ai părinților în consiliul de administrație al unității de învățământ, cu excepția situației în care consiliul reprezentativ al părinților și asociația de părinți, acolo unde există, nu pot desemna alți reprezentanți.”

Cum poate fi destituit directorul?

11. La articolul 20 aliniatul (8) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(8) Directorul unității de învățământ de stat poate fi eliberat din funcție la propunerea motivată a consiliului de administrație al inspectoratului școlar, la propunerea a 2/3 dintre membrii consiliului de administrație al unității de învățământ sau la propunerea consiliului profesoral, cu votul a 2/3 dintre membri. În această ultimă situație este obligatorie realizarea unui audit de către inspectoratul școlar. Rezultatele auditului se analizează în consiliul de administrație al inspectoratului școlar. În funcție de hotărârea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, inspectorul școlar general emite decizia de eliberare din funcție a directorului unitățiii de învățământ. Hotărârea revocării directorului unității de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică care școlarizează exclusiv în învățământ profesional și tehnic cu o pondere majoritară a învățământului dual se ia prin vot secret de către 2/3 din membrii consiliului de administrație.”

Anularea dispozițiilor ilegale

14. La articolul 21 alin. (4), se introduce literă nouă cc) care va avea următorul cuprins:
„cc) Asigură implementarea hotărârilor consiliului de administrație. Propune consiliului de administrație anularea hotărârilor acestuia care contravin vădit dispozițiilor legale în vigoare și informează inspectoratul școlar despre aceasta.”

Incapacitatea de ași exercita funcția

15. La articolul 21 aln. (7) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(7) Directorul are obligația de a delega atribuțiile către directorul adjunct sau către alt cadru didacitic, membru al consiliului de administrație, în situația imposibilității exercitării acestora. Ne îndeplinirea acestei obligații constituie abatere disciplinară și se sancționează conform legii. În situații excepționale (accident, boală și altele asemenea) în care directorul nu poate delega atribuțiile, directorul adjunct sau un alt cadru didactic, membru al consiliului de administrație, desemnat anterior pentru astfel de situații de către acesta, preia atribuțiile directorului.”

Rapoarte

„Art. 31 Rapoartele semestriale și anuale de activitate sunt făcute publice pe site-ul unității de învățământ sau, în lipsa acestuia, prin orice altă formă și prin transmiterea unui exemplar către comitetul reprezentativ al părinților și asociația de părinți, acolo unde există, fiind documente care conțin informații de interes public.”

Fără abuzuri

21. La articolul 40 alin. (4) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(4) Personalului din învățământul preuniversitar îi este interzis să desfășoare și să încurajeze acțiuni de natură să afecteze imaginea publică a copilului/elevului și viața intimă, privată sau familială a acestuia sau ale celorlalți salariați din unitate.”

Clasa pregătitoare și I

(2) În situația în care, pe durata clasei pregătitoare ori a clasei I, elevul acumulează absențe ca urmare a unor probleme de sănătate sau se observă manifestări de oboseală sau de neadaptare școlară, părinții, tutorii sau susținătorii legali pot depune la unitatea de învățământ o solicitare de retragere a elevului în vederea reînscrierii în anul școlar următor, în clasa corespunzătoare nivelului din care s-a retras; la cererea motivată a părintelui, reînscrierea se poate face și în anul școlar în care s-a solicitat retragerea, în clasa anterioară nivelului din care s-a retras elevul;

18 ani

40. La articolul 135 alin. (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„(1) Obligația de a frecventa învățământul obligatoriu la forma cu frecvență, încetează la vârsta de 18 ani. Persoanele care nu au finalizat învățământul obligatoriu până la această vârstă și care au depășit cu mai mult de trei ani vârsta clasei își pot continua studiile, la cerere și la forma de învățământ cu frecvență, cursuri serale sau la forma de frecvență redusă.”

Fără bani strânși de copii

55. La articolul 181 alin. (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) Este interzisă și constituie abatere disciplinară implicarea copiilor/elevilor sau a personalului din unitatea de învățământ în strângerea și/sau gestionarea fondurilor.”

Fără fumat

60. Articolul 197 se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) În unitățile de învățământ fumatul este interzis, conform prevederilor legislației în vigoare.

Fără telefoane

(2) În timpul orelor de curs, al examenelor și al concursurilor este interzisă utilizarea telefoanelor mobile; prin excepție de la această prevedere, este permisă utilizarea acestora în timpul orelor de curs, numai cu acordul cadrului didactic, în situația folosirii lor în procesul educativ sau în situații de urgență. Pe durata orelor de curs telefoanele mobile se păstrează în locuri special amenajate din sala de clasă, setate astfel încât să nu deranjeze procesul educativ.”

Fără discriminare

61. Articolul 198 se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) În unitățile de învățământ se asigură dreptul fundamental la învățătură și este interzisă orice formă de discriminare a copiilor/elevilor și a personalului din unitate.”

Acces fără uniformă și elev de serviciu

(2) În unitățile de învățământ sunt interzise măsurile care pot limita accesul la educație al elevilor cum ar fi, de exemplu, efectuarea de către aceștia a serviciului pe școală, interzicerea participării la cursuri sau sancționarea elevilor care nu poartă uniforma unității de învățământ sau altele asemenea.”

Amenzi pentru părinți

50. La articolul 173 alin. (2), (5) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„(2) Părintele, tutorele sau susținătorul legal care nu asigură școlarizarea elevului, în perioada învățământului obligatoriu, este sancționat, conform legislației în vigoare, cu amendă cuprinsă între 100 lei și 1.000 lei ori este obligat să presteze muncă în folosul comunității.
(5) Părintele, tutorele sau susținătorul legal are obligația ca, minimum odată pe lună, să ia legătura cu profesorul pentru învățământul preșcolar/învățătorul/institutorulprofesorul pentru învățământul primar/profesorul diriginte pentru a cunoaște evoluția copilului/elevului, prin mijloace stabilite de comun acord. Prezența părintelui, tutorelui sau susținătorului legal va fi consemnată în caietul educatorului – puericultor/educatoarei/învățătorului/institutorului/profesorului pentru învățământ preșcolar/primar, profesorului diriginte, cu nume, dată și semnătură.
(7) Părintele, tutorele sau susținătorul legal al preșcolarului sau elevului din învățământul primar are obligația să îl însoțească până la intrarea în unitatea de învățământ, iar la terminarea activităților educative/orelor de curs să îl preia. În cazul în care părintele, tutorele sau susținătorul legal nu poate să desfășoare o astfel de activitate, împuternicește o altă persoană.

Auxiliare

La articolul 176 alin.(2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) Adunarea generală a părinţilor hotărăște cu privire la susţinerea cadrelor didactice și a echipei manageriale a unităţii de învăţământ privind activităţile și auxiliarele didactice și mijloacele de învăţământ utilizate în demersul de asigurare a condiţiitor necesare educării copiilor elevilor.”

Consultă și celelalte modificări aici

Te invităm în grupul Facebook „La clasă”. Aderă aici

Dă un Like paginii Facebook LA CLASĂ

- Advertisement -
- Advertisement -

Ultimele știri

Vești de la sindicate: vezi când intră prima didactică și cea de carieră profesională

Vești de la sindicateÎntr-o notă transmisă în teritoriu, reprezentanții celor două federații sindicale care activează în sistemul de învățământ...
- Advertisement -

Mai multe articole

- Advertisement -