Cutremur în învățământ - laclasă.ro
laclasă.ro
Distribuie știrea!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

UPDATE

Declarațiile reprezentantului ISJ Olt confirmă comasările și introducerea simultanului în unele școli. Vezi aici.

Din pix …

Din pix, ministrul Educației face un cadou de bun rămas, aruncă în aer învățământul. Practic, pune în pericol educația a sute de mii de elevi și râde în nas celor care plătesc taxe și impozite pentru a asigura copiilor lor un învățământ de calitate. Poartă pe drumuri și umilește cadrele didactice, riscând să blocheze inutil activitatea ISJ-urilor din țară. Totul, din pixul domniei sale.

Miezul problemei

Trecerea salarizării cadrelor didactice de la primării la inspectoratele școlare presupune și schimbarea modalității de alocare a banilor, în funcție de numărul de elevi. Ca urmare, foarte multe școli au înregistrat un deficit, adică au cheltuieli mai mari decât bugetul alocat.

ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ Nr. 90/2017 din 6 decembrie 2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene

ART. 5 (1) În anul 2018, numărul maxim de posturi care se finanțează din fonduri publice, pentru instituțiile și autoritățile publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, se stabilește astfel încât să se asigure plata integrală a drepturilor de natură salarială acordate în condițiile legii, cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate prin buget. (2) Ordonatorii de credite stabilesc, în limitele prevederilor legale, numărul maxim de posturi care se finanțează în anul 2018, în condițiile alin. (1).

Se pregătește cutremurul

Zilele acestea, după cum poate ați observat, este mare forfotă în învățământ. Directorii școlilor sunt convocați la ședințe organizate în cadrul ISJ-urilor, impunându-li-se să se încadreze în sumele prevăzute. Nu mai contează nimic, că se suprapopulează clasele, că învățământul la simultan nu mai are nicio eficiență, că profesorii sunt puși pe drumuri pentru a-și întregi catedrele făcute praf de pixul domnului ministru.

Costul standard

Nu știm dacă este mai mare costul standard pe pușcăriaș, bănuim că așa ar fi, cert este că, la actualul nivel de finanțare, banii nu ajung pentru plata salariilor. Ministerul nu vrea să suplimenteze aceste sume, prin urmare, ISJ-urile impun restructurări ale rețelei școlare. Vor avea de suferit profesorii care rămân fără norme, elevii care vor fi nevoiți să facă naveta și să învețe în clase suprapopulate, cu eficiență zero. Va fi pusă în pericol securitatea școlilor, igiena etc.

Cauzele problemei pe scurt

În mediul rural, clasele cu număr mic de elevi, insuficient burdușite, iar în mediul urban, profesorii foarte bine pregătiți, cei cu gradul I, care au salarii “foarte mari” și gradații de merit.

  • În mediul rural, problema invocată de autorități este artificială. Sunt rare spre inexistente clasele cu efective sub 12 copii, numărul minim necesar, conform legii, pentru constituirea unei clase. Un avantaj pe care majoritarii nu îl au constă în posibilitatea de a înființa clase sub numărul minim, cum e cazul elevilor aparținând minorităților etnice.
  • În orașe, sunt prea mulți profesori bine pregătiți, cu grade didactice și sporuri, ale căror salarii nu permit școlilor să se încadreze în buget.
  • Supraîncărcarea organigramei cu personal administrativ. Tendința ultimilor ani este ca profesorii să devină minoritari în școli, spre deosebire de alte categorii de angajați.

Soluții ale ISJ-urilor

Semnale (vezi Dolj sau delcarația unui depudat PNL) de pe întreg cuprinsul țării scot în evidență presiunile la care directorii de școli au fost supuși pentru a face reduceri de cheltuieli. ISJ-urile ori directorii, în funcție de zonă, au propus sau încercat să impună, următoarele ”soluții”:

  • comasări de clase. Acolo unde funcționează două rânduri de clase pe nivel, nu vor mai putea funcționa clase sub media pe județ. Practic, dacă avem două clase de a cincea, una cu 17 elevi și cealaltă tot cu 17, sunt toate șansele ca acestea să fie comasate într-o clasă cu 34. Se poate ajunge chiar și la 40 de elevi pe clasă, încălcându-se flagrant Legea Educației. Conform acesteia, într-o clasă pot fi înscriși maxim 30 de elevi. Situația este valabilă și în școlile cu un singur rând de clase, unde se poate trece “lejer” la simultan. În cazuri mai grave, se pot chiar comasa școli, dacă acestea se află în aceeași localitate.
  • blocarea ocupării posturilor care sunt vacante pentru personalul contractual și auxiliar.
  • eliminarea turei de noapte a paznicilor pentru a economisi sporul aferent sau chiar înlocuirea acestora cu servicii de monitorizare video oferite de firme specializate.
  • disponibilizarea/reducerea numărului îngrijitorilor sau înlocuirea acestora cu firme specializate.
  • plata parțială a orelor suplimentare și efectuarea gratuită a celorlalte. Trăiască voluntariatul forțat!
  • pensionarea cadrelor didactice și angajarea de tineri în locul lor, cu salarii mai mici, deci buna pregătire și experiența te fac indezirabil în învățământul din România secolului XXI.
  • neacordarea orelor suplimentare profesorilor cu vechime și grade didactice.
  • eliminarea plății suplinirii în cazul concediilor medicale și recurgere la supliniri prin rotație, fără plată, de către colegi.
  • reducerea numărului de dosare pentru obținerea gradației de merit.
  • neînscrierea la grade didactice pentru a preveni creșterile salariale.

Urmări pentru profesori

  • Umilințe, stres, frustrări și ineficiență, bani cheltuiți fără rost, energie și timp pierdut cu întocmirea de dosare pentru completări/întregiri de normă ori restrângeri de activitate.
  • Clase comasate, școli planificate pentru închidere, reduceri de personal.
  • Inspectoratele școlare vor fi supraaglomerate cu dosarele celor ce se luptă să rămână în sistem.
  • Descurajarea tinerilor absolvenți de a urma o carieră didactică

Pentru elevi și părinți

Vă întrebăm doar ce eficiență mai are actul didactic într-o clasă cu peste 30 de elevi? Dar dacă mai este și la simultan?

Totul s-ar putea rezolva rapid

Fost lider de sindicat, cel mai nociv ministru al Educației, după cum l-a numit un parlamentar PNL, provoacă haos în sistem. Și când te gândești că totul s-ar rezolva rapid printr-o creștere aproape insesizabilă a costului standard pe elev.

Te invităm în grupul Facebook “La clasă”. Aderă aici

Dă un Like paginii Facebook LA CLASĂ

De citit:

„Fierbe“ învățământul din Dolj

Lider PNL: Coaliţia PSD şi ALDE se pregăteşte să închidă 1.000 de şcoli. PNL cere demisia lui Liviu Pop: ”Este cel mai nociv ministru din fostul guvern”


Distribuie știrea!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

4 COMMENTS

  1. Adevărul este undeva la mijloc. Avand in vedere strict situația gradatiilor de merit, sunt multe cazuri in care dosarele acestea sunt “construite”: profesori pe științe obtin premiile I si II la concursurile scolare pe literatura. Ma intreb daca un profesor de limbă ar avea permisiunea de a participa cu elevii la un concurs de fizica? Întrebarea e retorica, bineînțeles.
    Publicațiile … apar in dosarele de gradatie cu duiumul, dar nu respecta niciun standard pentru publicare, nici macar normele de tehnoredactare. Cu toate acestea, sunt profesori foarte bine pregătiți și care dovedesc un simț al măsurii și al eticii profesionale, care nu si-au depus macar o singura dată un dosar de gradatie.
    Si favoritismul acesta exista, din pacate, in foarte multe scoli, dar nimeni nu face o “anchetă” reală la verificarea acestor dosare, ci numai de suprafață. Si daca o hartoaga exista ca dovadă, de ce sa mai verifice cineva…
    Se discuta de penali in guvern, dar multi penali exista in sistemul educațional. Un profesor dedicat se formeaza si se informeaza continuu, fara a astepta sau a cere gradatii. Altii construiesc hârtii de tot felul, numai ca sa obtina recompense nemeritate. Iar daca, peste normă,primesc sarcini suplimentare nefinantate, fac un scandal monstru in institutia de învățământ, reclamand ca este “timpul lor liber” …

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here