Scrisoare către Președinte

Date:

Scrisoare deschisă

O scrisoare deschisă, semnată de prof. Laviniu Lăcustă, președinte al USLIP Iași, adresată șefului statului a devenit vizibilă în mediul online. Autorul documentului își arată aprecierea față de decizia de a menține închise unitățile de învățământ până în luna septembrie. Însă acesta este contrariat de faptul că închiderea este doar una parțială și că, începând din data de 2 iunie, elevii din clasele terminale (a VIII-a și a a XII-a) vor veni fizic la școală, timp de două săptămâni pentru a se pregăti în vederea susținerii examenelor. Sindicalistul ieșean vede în asta „o fractură în logica măsurilor adoptate”. Implicațiile sunt, în opinia sa, foarte mari și le expune sub forma a 15 întrebări pe care le adresează și Primului Ministru.

Conținutul integral al scrisorii

„ În atenția,

Domnului Președinte Klaus Iohannis,

Salutăm decizia dumneavoastră de a închide parțial școlile până în septembrie 2020. Este o hotărâre corectă, rațională ce ține cont de realitatea epidemiologică existentă la nivelul României.

Nu înțelegem însă de ce ați ajuns la concluzia că unitățile școlare pot fi deschise după 2 iunie 2020 pentru anii terminali. Credem că aici vorbim de o fractură în logica măsurilor adoptate. Recunoaștem pe de o parte că este foarte riscant ca elevii să meargă la școală, deoarece „pot duce și aduce virusul” și prin urmare luăm decizia corectă de a nu deschide școlile. Pe de altă parte, hotărâm că cei din clasele terminale vor veni în unitățile de învățământ după 2 iunie pentru aproximativ două săptămâni. Chiar dacă din punct de vedere numeric, riscul este mai mic, vă comunicăm faptul că din perspectivă tehnică, unitățile de învățământ se redeschid în iunie de facto și de jure. Implicațiile sunt foarte mari și sunt expuse în forma a 15 întrebări pe care i le-am adresat Domnului Ludovic Orban, Prim Ministrul României.

Nu ne puteți convinge cu nimic că nu vor exista cazuri de infectare în rândul profesorilor, elevilor și inevitabil în familiile acestora.

Din păcate învățământul românesc nu se poate identifica cu cel existent în câteva orașe mari ale României. Vorbim de învățământul rural, în special, care reprezintă aproximativ 50% din total. Există în țară noastră circa 1700 de unități școlare în care nu există apă curentă, iar toaletele sunt în exterior.

Ignorarea acestei realități pe care sindicatele din învățământ și nu numai au adus-o la cunoștință autorităților constant în ultimii ani, nu este de natură să ne confere optimism și încredere în decizia pe care ați luat-o. Considerăm de altfel că v-ați pripit! Dacă pe 15 mai 2020, România va avea peste 15.000 de infectați, veți păstra această hotărâre?

În plus avem toate motivele să considerăm că echitatea și egalitatea de șanse sunt mai lezate ca oricând din cauza lipsei resurselor și a condițiilor socio-economice existente în mediul rural. Există sincope grave de comunicare pe platformele educaționale între profesori și elevii din anumite școli din zona rurală din cauza sărăciei lucii în care trăiesc o parte dintre copiii României. Aceștia nu au laptopuri/tablete, telefoane smart sau internet. În anumite situații cu o parte dintre acești elevi s-a pierdut contactul.

Domnule Președinte, realitatea din teritoriu este următoarea: aproximativ 95% din elevii, profesorii și părinții implicați în aceste examene de sfârșit de an nu doresc să se expună riscului de infectare și cer ca cele două examene să fie parcurse după modelul unor țări precum Marea Britanie, Franța, Olanda, Polonia sau Republica Moldova. Mai concret, media anilor de studiu să fie criteriul pentru absolvirea examenelor de Bacalaureat și Evaluare Națională.

Memoriul pe care vi-l adresăm nu este făcut în numele unei persoane sau al unui mic grup. În spatele acestui mesaj stă dorința a sute de mii de elevi, părinți și profesori de a nu fi expuși unor riscuri inutile.

Avem credința că puteți reveni asupra deciziei pentru a oferi liniște sufletească actorilor amintiți.

Vă anexez cele 15 întrebări pe care considerăm că trebuie să le analizați în toată dimensiunea și complexitatea lor:

1. În situația în care se va decide deschiderea școlilor fie și cu clasele terminale, după 15 mai sau 2 iunie, cine va realiza triajul epidemiologic cu ,, termometrul electronic”? Majoritatea unităților școlare nu dispune de asistent medical sau medic.

2. Ce garanții puteți oferi că nu vor exista elevi, profesori, personal auxiliar asimptomatici?

3. Cum vom asigura distanțarea fizică în clasele din România care au în general peste 30 de elevi?

4. Dacă s-ar pune problema de a se lucra în grupe mici de până la 7-8 elevi, fiecare cadru didactic responsabil cu disciplinele pentru evaluare sau Bacalaureat își va tripla numărul de ore. Cum vom reuși din punct de vedere tehnic să realizăm aceste ore?

5. Cum vor rezista profesorii și elevii cel puțin 4 ore/zi cu măști și mănuși dacă temperaturile vor crește peste 25° (lucru care se va întâmpla cu certitudine)?

6. Cu ce se vor deplasa elevii care fac naveta din mediul rural la unitățile școlare din mediul urban?

7. Cum garantăm că aceștia nu se vor infecta în mijloacele de transport în comun din zonele periurbane?

8. Cum vom asigura siguranța sanitară a elevilor cazați în cămine?

9. Care este sensul sacrificiului întregii populații a României, timp de peste 2 luni prin carantinare dacă îi vom expune la un risc ridicat de infectare prin redeschiderea unităților de învățământ? Cu siguranță, în luna mai, România va avea încă mii de infectați.

10. Ce măsuri suplimentare s-ar putea lua în județe precum Suceava, Neamț, Botoșani, ș.a., ce sunt zone cu potențial epidemiologic exploziv?

11. Cine va asigura finanțarea pentru achiziționarea zecilor de milioane de măști, mănuși, săpun lichid, biocide?

12. De unde/unde va găsi România după 15 mai câteva zeci de milioane de măști pentru a se putea asigura respectarea legii privind obligativitatea purtării acestora în instituțiile publice?

13. Cum vom reuși să asigurăm măsurile elementare din punct de vedere igienico-sanitar în cele aproximativ 2000 de unități școlare care nu au apă curentă și toalete în interiorul unităților?

14. De ce credeți că Franța, Marea Britanie Olanda, ș.a. au decis anularea examenelor de sfârșit de an și finalizarea anului școlar 2019-2020?

15. Cine va fi responsabil dacă va crește rata de infectare după o eventuală deschidere prematură a unităților școlare?

                                Cu stimă,

                                               PREȘEDINTE USLIP IAȘI,

                                                             PROF. LAVINIU LĂCUSTĂ”

Dă un Like paginii Facebook LA CLASĂ

Te invităm în grupul Facebook “La clasă”. Aderă aici

Distribuie:

Ultimele știri

Mai multe
înrudite

Ministrul Educației vrea să modifice norma didactică pentru anumite categorii de profesori

Norma didactică reprezintă un nou subiect de discuție pentru actualul ministrul al Educației. Conform declarațiilor acestuia în cadrul unei conferințe de presă

„Autoritățile” vor să impună un nou obicei privitor la data începerii școlii

Se pare că autoritățile au luat o hotărâre care va uniformiza data la care vor începe cursurile școlare în fiecare an. În acest scop vor renunța la tradiționala dată de 15 septembrie pentru a impune „obiceiuri noi”

ARACIP schimbă abordarea. Cunoști aceste noutăți foarte importante?

Noul președinte al ARACIP (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar), Mariana Dogaru, a făcut publice câteva elemente de noutate care ar trebui cunoscute de cadrele didactice

Reformă radicală: „o mare parte din școala generală poate fi înlocuită cu documentare”

O idee de reformă radicală a apărut în spațiul public în emisiunea „Nod în papură” de la DC NEWS. Ajunsă pe mâinile capabile ale marilor experți și reformatori ai educației din spațiul public românesc,
184 Shares
Share via
Copy link
Powered by Social Snap