Prin modificarea de la alin. (5) al art. 234 se elimină incompatibilitățile cu demnitatea funcției didactice reglementate expres în actualul text al legii educației – ceea ce este inadmisibil.
Modificarea de la art. 280 alin. (3) limitează dreptul la petiție, în condițiile în care se propune reglementarea expresă a instituțiilor la care se pot înregistra sesizări: numai la secretariatul unităţii/instituţiei de învăţământ pentru faptele săvârşite de personalul acesteia; numai la secretariatul inspectoratului şcolar pentru fapte săvârşite de directori/ directori adjuncți/ inspectori școlari; numai la registratura Ministerului Educaţiei Naţionale pentru fapte săvârşite de personalul de conducere din inspectoratele şcolare şi personalul de îndrumare, de control şi de execuţie din cadrul MEN. Practic, cercetarea disciplinară este condiționată de înregistrarea sesizării strict în modalitatea propusă. În consecință, dacă o persoană ar sesiza ministerul cu privire la fapte săvârșite de un cadru didactic dintr-o unitate de învățământ, prin efectul noilor prevederi, nu s-ar putea declanșa cercetarea disciplinară.
Alin.(31) propus a fi introdus la art. 280, va genera dificultăți de realizare a cercetării disciplinare, în condițiile în care, se folosesc 2 sensuri diferite ale noțiunii de „cercetare prealabilă”, ceea ce contravine și dispozițiilor art. 37 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. Textul este vag, neprecizându-se care dintre organele de conducere ale „instituției abilitate” va realiza o asemenea „cercetare prealabilă”; de asemenea, nu se are în vedere faptul că nu toate „instituțiile abilitate” la care se referă proiectul de lege au ca organ de conducere un consiliu de admnistrație, astfel încât și, sub acest aspect, nu este necesară introducerea alin. (31)
Completarea de la art. 280 alin. (4) lit. b) nu ține seama de faptul că în condițiile Legii nr.62/2011 a dialogului social, personalul de conducere, de îndrumare și control din învățământul preuniversitar de stat are dreptul de a fi membru de sindicat; mai mult, propunerea de introducere a lit. b1), fără a se proceda la modificarea art. 88 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, nu se justifică. Inițiatorii nu au avut în vedere faptul că, o parte dintre personalul contractual al inspectoratelor școlare este personal nedidactic (căruia îi sunt aplicabile prevederile Codului muncii), iar restul categoriilor de personal angajat al inspectoratelor școlare – încadrat pe funcții de îndrumare și control este deja supus prevederilor speciale ale Legii nr. 1/2011; mai mult, se îngrădește dreptul la apărare de către organizațiile sindicale al personalului contractual din inspectoratele școlare.