Cine are timp de educație, să mai stea și peste program
Vești „bune” pentru cadrele didactice din România: autoritățile vor ca norma didactică să crească. Nu, nu salariile, ci numărul de ore de predare și evaluare. Se invocă o așa-zisă „aliniere la media europeană”, dar fără să fim deranjați cu cifre, comparații reale sau context. Doar să muncim mai mult. Ca-n Europa, dar fără Europa.
Raportul QX
Citat din propunerile existente în Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizări prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX) al actualului ministru al Educației.
Numărul de ore de predare/evaluare din norma didactică să fie cel puțin la nivelul mediei europene.
Consultare? Nicio grijă, nu a existat
Ați fost întrebați dacă sunteți de acord? Evident că nu. Ministerul pare să creadă că dialogul cu profesorii este opțional – la fel ca transparența sau respectul. Deciziile se iau „pentru binele educației”, dar fără cei care o fac, zi de zi, cu resurse minime și nervi întinși.
Consecințele? Ușor de anticipat
Această „ajustare” va însemna:
– și mai multă suprasolicitare pentru profesori;
– mai puțin timp pentru pregătire reală și feedback;
– un sistem și mai demotivat, care pierde oricum specialiști pe bandă rulantă.
Câteva concluzii de fina
Dar hei, e în regulă: important e să dăm bine în rapoarte și să bifăm „reforme”. Calitatea actului didactic? Un detaliu. Eficiența? Un bonus neesențial.
Profesorii cer sprijin, autoritățile răspund cu mai multe ore. E ca și cum unui om obosit i-ai da un rucsac mai greu și i-ai spune că-l ajuți să meargă mai repede.
Educația românească se reformează… în gol.