Învățământul românesc nu mai atrage tineri absolvenți

Trebuie citite

Din ce în ce mai puțin atractiv

Am aflat cu tristețe faptul că doar 3.5% dintre absolvenții anului 2015 au studiat la facultăți având ca profil Științele Educației, adică își doresc să urmeze o carieră didactică. Nu susținem însă că realitatea s-ar regăsi în întregime în acele cifre, deoarece absolvenții de Științele Educației reprezintă doar o parte din totalul celor care îmbrățișează cariera didactică , aceștia sunt educatori învățători. Restul cadrelor didactice sunt absolvente de facultăți specifice (Matematică, Fizică, Chimie, Geografie etc.). Totuși, numărul celor dornici să se îndrepte spre învățământ este în scădere de la an la an.

Probleme vechi

Subfinanțarea, lipsa de respect, scandalurile întreținute în media, modul adesea negativ în care este percepută școala, pierderea încrederii în această instituție, cam acestea sunt realitățile care îi determină pe tineri să nu aleagă o carieră la catedră. Această situație nu reprezintă, bineînțeles, o noutate în România ultimelor decenii, însă alarmant este faptul că, deși numărul celor ce doresc să urmeze o carieră la catedră scade de la an la an. Cu toate acestea, factorii de decizie nu au făcut nimic pentru a opri această cădere liberă, ba chiar, putem spune, au “dat o mână de ajutor” prăbușirii. În comparație, media în Uniunea Europeană privind numărul de absolvenți orientați spre învățămânrt este de 9,3%. Poate nu foarte mare, dar totuși aproape triplă față de România.

Statutul profesorilor în societate

Conform unor cercetări realizate de Fundația Romanian Business Leaders și D&D Research, România ocupă ultimul loc în Europa și ante-penultimul loc în lume în ceea ce privește indexul global al statutului profesorilor în societate. Aceste rezultate arată cum este percepută categoria cadrelor didactice de restul societății. Acest index se calculează pe baza ponderii unor răspunsuri la întrebări legate de salarizarea profesorilor, de respectul și încerederea pe care societatea și elevii le acordă acestei categorii socio-profesionale, dar și de a-i îndemna pe copii să urmeze o astfel de carieră.

De ce munca la catedră nu mai atrage

Vedeți în cele ce urmează câteva dintre motivele care-i fac pe majoritatea să evite a urma o carieră didactică sau să practice meseria de profesor pentru o scurtă perioadă ori în paralel cu alte activități aducătoare de venituri. Cei ce fac parte din sistem cunosc mult mai multe detalii în această privință. Astfel, conform studiilor despre care vorbeam:

  • Este o meserie indezirabilă – aproximativ o treime dintre părinți nu și-ar îndruma copiii să devină profesori. În cazul părinților care profesează în învățământ, procentul se apropie de 50%.
  • O meserie prost plătită – cei intervievați susțin că salariile ar trebui să fie cu două treimi mai mari decât în prezent.
  • A scăzut respectul din partea elevilor – majoritatea celor intervievați au susținut acest lucru.

Află mai multe

Accesează acest link (click) pentru a vedea o situație mai detaliată a învățământului din țara noastră în comparație cu alte țări din Europa și din lume.

Te invităm în grupul Facebook “La clasă”. Aderă aici

Dă un Like paginii Facebook LA CLASĂ

- Advertisement -
- Advertisement -

Ultimele știri

Nicu Cotescu: „Cu atâtea experimente, cerințe, denigrări, obligații, schimbări și implicit pierderea autorității școlare o să ajungem să importăm din orient dascăli!”

Nicu CotescuProfesorul sindicalist Nicu Cotescu, președintele Sindicatului Învățământului FSE „Spiru Haret” Dolj, vine cu o replică publică la noua...
- Advertisement -

Mai multe articole

- Advertisement -