Conform unui document (vezi aici) aflat în dezbatere publică în perioada 11 iunie – 10 iulie, MEN urmărește modificarea fișei postului cadrelor didactice prin introducerea unei noi responsabilități. Îți recomandăm să citești concluziile de la finalul articolului.Strategia națională de educație parentală, documentul în cauză, prevede, printre altele:
- includerea în Clasificarea Ocupaţiilor din România a profesiei de educator parental
Susţinerea formării şi dezvoltării competenţelor parentale devine una dintre misiunile pe care statul trebuie să şi le asume - modificarea fișei de post a educatorilor, profesorilor, asistenților medicali, psihologilor. Noile fișe de post ale profesorilor, asistenților medicali și ale asistenților sociali care sunt implicați în educație parentală trebuie să conțină 2 ore pe săptămână, alocate educației parentale, care să fie incluse în normă.
revizuirea fișelor de post ale diferitelor categorii de specialiști din domeniul public
(educatori, cadre didactice, asistenți ai medicului de familie, asistenţi medicali comunitari, asistenți sociali, psihologi, psihopedagogi coordonatori pentru lucrul cu tinerii, specialiști din domeniul cultură, ecologie etc.), care lucreaza cu familia pentru includerea unor responsabilități privind dezvoltarea abilităților și competențelor parentale ale părinților șitinerilor ca viitori părinți
- Se lansează ideea introducerii disciplinei opționale „Educaţie parentală” în școală, la nivelul claselor de liceu, colegii, școli profesionale, universităţi.
62.1 elaborarea, aprobarea şi implementarea unui curriculum integrat la nivel național (care să abordeze holistic copilul) privind dezvoltarea competențelor parentale, destinat
specialiștilor din diverse sectoare (protecție socială, educație, sănătate, justiție, cultură, poliție, protecția mediului, lucrul cu tinerii etc.), care lucrează cu copiii și părinții/ reprezentanţii legali/persoana în grija căreia se află copilul;62.2.revizuirea curriculum-uluiși a suporturilor de curs pentru formarea abilităților parentale ale tinerilor, ca viitori părinți,şi introducerea disciplinei opționale „Educaţie parentală” în planul de studii (la nivelul claselor liceale, colegii, școli profesionale, universităţi);
- Fiecare părinte participă la cursuri de educație parentală în momentul în care copilul intră într-un nou ciclu de învățământ.
Obiectivele specifice sunt următoarele:
- Constituirea şi asigurarea funcţionalităţii unui sistem național integrat şi coerent, intersectorial de educaţie parentală
- Elaborarea şi revizuirea cadrului normativ privind dezvoltarea abilităților şi competențelor parentale şi racordarea la standardele internaționale privind respectarea și promovarea drepturilor copilului
- Dezvoltarea şi consolidarea abilităților şi competențelor parentale ale părinţilor/reprezentanţilor legali/persoanei în grija căreia se află copilul și ale tinerilor (ca viitori părinți).
Concluzii
Ca și când nu ar fi avut destule de făcut, cadrele didactice vor fi nevoite ca, timp de 2 ore pe săptămână, să-i educe pe părinți. Sumele pe care ministerul a ales să le aloce acestui proiect ne arată că sunt bani la buget pe care distinșii i-ar folosi în orice mod posibil, doar pentru a nu aduce la un nivel de bun simț salariile profesorilor. Se preferă aruncatul banilor pe geam în proiecte care nu vor genera decât hârtii realizate tot pe cheltuiala și timpul profesorilor.