Noile norme didactice au fost publicate
Proiectul de lege propune, prin derogare de la Legea nr. 198/2023, stabilirea unor norme didactice specifice pentru perioada anilor școlari 2025–2026 până la 2029–2030.
Prevederi principale
Învățământ primar
Un post de învățător/profesor pentru fiecare clasă sau grup de clase simultane.
Obligatorii: 2 ore/săptămână de pregătire remedială.
Învățământ gimnazial, liceal, postliceal, artistic, sportiv și extrașcolar:
Norma: 20 ore/săptămână pentru cadrele didactice cu cel puțin licențiere în cariera didactică.
Profesori cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit și activitate de mentorat:
Norma: 18 ore/săptămână.
Profesori de instruire practică și maiștri-instructori:
26 ore/săptămână pentru cei cu licențiere în cariera didactică.
22 ore/săptămână pentru cei cu grad didactic I și activitate de mentorat.
Învățământ special:
18 ore/săptămână pentru: învățători, profesori de predare și cadre care efectuează terapii specifice.
22 ore/săptămână pentru: învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzători), maiștri-instructori și profesori pentru instruire practică.
Proiectul stabilește clar numărul de ore pe săptămână în funcție de nivelul de învățământ, calificarea profesională și implicarea în activități de mentorat sau remediale. Aceste prevederi se aplică temporar, până la începutul anului școlar 2029–2030.
Ce spune proectul de lege
„Art. LVIII – Prin derogare de la prevederile art. 207 alin. (4) lit. c)-h) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările, începând cu anul școlar 2025-2026, până la începutul anului școlar 2029-2030, norma didactică de predare-învăţare-evaluare, de instruire practică şi de evaluare curentă a antepreşcolarilor/preşcolarilor şi a elevilor în clasă, în care pot fi incluse şi activităţi de pregătire pentru evaluări/examene naţionale şi/sau pentru obţinerea performanţei educaţionale, precum şi cele de învăţare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităţilor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi se stabileşte după cum urmează:
a) un post de învăţător/învăţătoare ori de profesor pentru învăţământul primar pentru fiecare clasă din învăţământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate. În atribuțiile postului se includ obligatoriu 2 ore/săptămână de pregătire remedială;
b) 20 ore pe săptămână pentru profesorii din învăţământul gimnazial, liceal şi postliceal, pentru profesorii din unităţile şi clasele cu program integrat şi suplimentar de artă şi sportiv, precum şi din unităţile de educaţie extraşcolară, care au dobândit cel puţin licenţierea în cariera didactică;
c) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învăţământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit şi care desfăşoară activitate de mentorat;
d) 26 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puţin licenţierea în cariera didactică;
e) 22 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puţin gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat;
f) pentru personalul didactic de predare din învăţământul special, norma didactică se stabileşte astfel: învăţători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 18 ore pe săptămână; învăţător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor şi profesor pentru instruire practică – 22 de ore pe săptămână;”