Reforma în educație: din supraglomerare în sufocare

Trebuie citite

„Eficientizare” înseamnă aglomerare: mai mulți elevi în clase, mai puțină educație

Sub pretextul „evitării fragmentării” și al „creșterii calității”, Guvernul propune prin programul său de guvernare o serie de măsuri care vor transforma școlile în hale de instrucție, iar clasele în spații sufocante. În loc să investească în reducerea numărului de elevi pe clasă – o măsură susținută de toate studiile serioase privind calitatea educației – Executivul anunță creșterea numărului minim și maxim de copii în clase.

Creșterea numărului maxim de copii într-o clasă, în condițiile nedepășirii unor limite psihopedagogice” – este formularea ambiguă care va permite, în practică, supraglomerarea să devină normă .

Clase pline, profesori epuizați, rezultate mediocre

Această măsură lovește în primul rând în calitatea actului didactic. Un profesor care trebuie să lucreze cu 30–35 de elevi nu mai face educație, ci doar „gestionare de masă”. Nu mai e timp pentru predare diferențiată, nici pentru sprijin individualizat. În plus, într-un spațiu fizic neschimbat, mai mulți copii înseamnă condiții improprii: lipsă de aer, de mobilier, de materiale, de siguranță.

Școlile mici, închise pe tăcute: „eficientizare” înseamnă dispariție

Programul prevede și creșterea efectivului minim de elevi în unitățile școlare cu personalitate juridică. Aceasta înseamnă, de fapt, închiderea școlilor mici, mai ales din mediul rural. Cu excepția câtorva „zone defavorizate” menționate vag, zeci de comunități riscă să rămână fără școală. Elevii vor fi transportați la kilometri distanță, iar părinții – nevoiți să aleagă între navetă, abandon școlar sau mutarea în altă localitate.

Concluzie: un sistem împins spre colaps organizat

Această „reformă” nu este decât o ofensivă administrativă împotriva educației publice. În loc să sprijine descentralizarea, diversitatea și incluziunea, Guvernul alege calea concentrării și aglomerării. Clasele deja sufocate vor deveni imposibile, școlile mici vor dispărea, iar universitățile vor fi reduse la unități de execuție. Nu asistăm la o modernizare a sistemului, ci la o comprimare distructivă, care riscă să arunce învățământul românesc înapoi cu decenii.

  1. Concentrări educaționale pentru eficientizare și creșterea calității prin evitarea
    fragmentării (unele măsuri reprezintă o reluare aproximativă a unor practici funcționaledinainte de Legea 198/2023):
    o Creșterea numărului minim de copii dintr-o clasă (cu excepții justificabile în zonele de minorități și medii defavorizate).
    o Creșterea numărului maxim de copii într-o clasă, în condițiile nedepășirii unor limite psihopedagogice.
    o Creșterea efectivului minim de elevi în unitățile educaționale cu personalitate juridică (cu excepții justificabile în zonele de minorități și medii defavorizate).
    o Concentrări academice în învățământul superior și în cercetare-dezvoltare-inovare, inclusiv fuziunea sau desființarea unor instituții deconcentrate, acolo unde acest lucru duce la eficientizări și la creșterea calității.
- Advertisement -
- Advertisement -

Ultimele știri

Normele învățătorilor, subiect de scandal

Normele învățătorilorNormele învățătorilor au fost luate în colimator de mai mulți utilizatori de Facebook. În postări, de cele mai...
- Advertisement -

Mai multe articole

- Advertisement -