Dacă tăcea…
Dacă din gura vreunui politician te-ai fi așteptat să auzi afirmații jignitoare și controversate la adresa profesorilor, cu totul alta este situația atunci când liderul celui mai mare sindicat din învățământ afirmă, mai mult sau mai puțin voalat, că mulți dintre cei ce se înscriu la facultățile de profil ar fi mediocri. Pe cale de consecință, și cei intrați în ultimii ani în sistem sunt mediocri. Dacă am fi auzit afirmația pe care o veți citi mai jos din gura fostului președinte Băsescu sau a oricărui alt politician, nu i-am fi dat prea mare importanță, dar totuși aceste cuvinte nu ar fi trebuit să iasă din gura unei persoane care se pretinde a fi susținătorul profesorilor de toate vârstele.
Din păcate, în momentul de față, către facultățile care pregătesc viitorii dascăli se orientează în general elevi care obțin la Bacalaureat note apropiate de șase. Este trist că nu există o selecție. Și la aceste facultăți se intră doar cu dosar.
Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI).
Este trist
Este trist că domnul Hăncescu face o astfel de generalizare, insinuând că în învățământ, în momentul de față, intră doar cei slab pregătiți și care nu au șanse în alte domenii. Să fi uitat domnia sa de existența unui examen de titularizare care face o triere serioasă a candidaților în învățământ? Să pretindă că nu vede faptul că în școli există modalități clare de monitorizare a activității cadrelor didactice, atât debutanți cât și mai vechi? Să nu mai conteze examenele de definitivat sau gradele didactice în ochii domnului Hăncescu?
Este trist și faptul că domnul Hăncescu face generalizări și nu vine cu date clare.
O “teză” răsuflată
Nu aveți cum să nu fi auzit de această “teză”, mai ales dacă lucrați în învățământ. Pe scurt, aceasta susține că profesorii nou intrați în sistem nu sunt capabili să facă față în celelalte domenii, un fel de profesori de nevoie. Practic, “s-au făcut” profesori ca să nu moară de foame. Această abordare este tot mai des întâlnită în sferele de acțiune ale unor jurnaliști și așaziși experți în educație, pricepuți la teorie, dar fără legătură cu realitatea.
Într-un reportaj Digi 24, dedicat salarizării de mizerie din învățământ, s-a ajuns la un final apoteotic pe care vi-l traducem noi – nu are sens să creștem salariile în învățmânt având în vedere faptul că până acum au fost îndeajuns de mici încât să atragă doar personal slab pregătit, care nu merită nici măcar banii aceștia.
„Dacă nu știu prin ce minune am avea de mâine capacitatea să le dublăm tuturor salariile totuși nu cred că s-ar îmbunătăți actul didactic. Mai ales la actuala categorie de profesori, pentru că bani mai mulți nu te fac și mai competent”
Oana Moraru, expert în educație.
Avem de-a face cu un argument circular (cerc vicios: Argumentul circular, cunoscut și ca circulus in probando, petitio principii sau cercul vicios, este o eroare de logică în care propoziția de demonstrat este deja afirmată implicit sau explicit în una din premise.)
Același expert în educație consideră că spre facultățile care pregătesc viitorii dascăli se orientează […] probabil tinerii care nu au șanse în alte domenii sau nu au visuri înalte.